Minnen från en skoltid med stamning – en kvalitativ intervjustudie om bemötandets påverkan på självbilden

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur personer som stammar kan ha påverkats av bemötandet från lärare och skolkamrater under skoltiden, särskilt med fokus på självbilden. Kvalitativ metod med grund i livsberättelser användes och semistrukturerade intervjuer med sex vuxna personer som stammar genomfördes. Intervjuerna skedde enskilt och var inriktade på upplevelser från skoltiden. En induktiv innehållsanalys visade att negativt bemötande bidrog till en kritisk självbild och till att flera mått dåligt. Det förekom talrädsla bland alla deltagare, och deras delaktighet i skolan var begränsad. Det framkom även ett samband mellan en bristande kunskap om stamning och den negativa utveckling av dåligt bemötande, självkritik och undvikande av talsituationer som bidrog till att skoltiden blev krävande. En viktig implikation av studien är behovet av ett närmare samarbete mellan logoped och skola och att utbilda lärare om stamning och dess inre påverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)