Trumpet är coolt! Eller? : En kvantitativ studie i barns och ungdomars syn på frivillig musikundervisning i trumpet i musik- och kulturskolor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att beskriva relevansen av och eventuella samband mellan utvalda faktorers inverkan på trumpetelevers val av instrument och på deras fortsatta spelande i musik- och kulturskolor. Detta görs genom att beskriva både vad som påverkat eleverna i deras instrumentval och vad som varit viktigt för deras fortsatta spelande och intresse. Därefter undersöks om det finns några samband mellan dessa viktiga faktorer. Studien undersöker också föräldrars upplevda stöttning och om den har något samband med elevernas övningsfrekvens. Studien försöker dessutom också belysa hur elevernas intresse för sitt instrument ser ut genom att undersöka vissa faktorers relevans i relation till intresset, men också i jämförelse med andra instrument som brukar erbjudas på musik- och kulturskolor. Detta görs genom att både undersöka var intresset kommer ifrån samt hur de upplever att intressegraden ser ut idag jämfört med när de började spela. Tidigare forskning i området har ofta varit inriktad på lärarens perspektiv eller en allmän syn på undervisning. Avsikten med denna studie är dock att undersökningen görs ur elevernas synvinkel. Studien genomfördes utifrån ett positivistiskt kvantitativt förhållningssätt och urvalet består av trumpetelever samt deras föräldrar. Resultatet visar att både trumpetens egenskaper som ljud och klang samt läraren är viktiga faktorer för att elever ska börja spela. Musik- och kulturskolors instrumentprovardagar är också en bidragande faktor. Resultatet visar även att det inte finns några idoler som skapat intresset hos någon av eleverna, utan intresset har snarare kommit från lärare, familj och kompisar. Att ha provat spela trumpet tidigare är också en viktig faktor. En reflektion är att studien kan antyda på att föräldrar kanske underskattar sin egen inverkan på eleverna, både i valet av instrument, men även för det fortsatta intresset. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)