Polisstudenternas sociala bakgrund

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka den sociala bakgrunden hos de polisstudenterna som påbörjade på Polishögskolan våren 2005 och hösten 2008. Avspeglas en social skiktning i ansökningar och antagning till polisprogrammet? Vidare har syftet varit att jämföra den sociala bakgrunden mellan svenska och norska polisstudenter som påbörjade på Polishögskolan år 2009, och att diskutera samt svara på frågan: Vad är skillnaden mellan svensk och norsk Polishögskola? Jag har vidare velat att beskriva rekryteringsprocessen till den svenska Polishögskolan men också att undersöka om Rikspolisstyrelsens mål att rekrytera personer med utländsk bakgrund till den svenska poliskåren har uppnåtts. Har målet förverkligats? Den omanalyserade statistiska och skriftliga materialet har visat att relativt många personer med utländsk bakgrund sökte och påbörjade på Polishögskolan höstterminen 2008. Det är ett mål som Rikspolisstyrelsen fortfarande aktivt jobbar med. Rikspolisstyrelsens mål är också att fler kvinnor med utländsk bakgrund ska söka till Polishögskolan. Men majoriteten som söker till polisutbildningen framförallt är svenskar och därnäst människor från övriga nordiska länder. Under rekryteringsprocessen till den svenska Polishögskolan har majoriteten av polisstudenter på ett strategiskt sätt utnyttjat det kulturella kapitalet (betyg från högre utbildningsinstitutioner)i syfte att meritera sig. Med hjälp av klassbegreppet har jag i denna uppsats kunnat påvisa att majoriteten av polisstudenter som påbörjade på Polishögskolan våren 2005 och hösten 2008 har högskoleutbildade föräldrar. Men svenska polisstudenter vars föräldrar är högskoleutbildade är lägre jämfört med norska polisstudenter. Polishögskolan i Norge räknas som akademiskt utbildning, men inte i Sverige.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)