Utemiljön som pedagogiskt rum för undervisning och lärande i matematik

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med vår kvalitativa studie är att genom djupgående intervjuer undersöka hur trepedagoger samt två elevgrupper om sammanlagt sex elever ser på utomhusmatematik. Vi hargjort ett strategiskt urval då samtliga intervjuade pedagoger arbetar aktivt medutomhusmatematik i sin undervisning. Våra frågeställningar handlar om vad de tre aktuellapedagogerna har för syn på utomhusmatematik med avseende på elevers matematikinlärning,hur de påstår att de använder sig av utomhusmatematik och hur de sex aktuella eleverna sägersig uppleva utomhusmatematik. Studien stödjer sig i de tre teorierna sociokulturelltperspektiv, learning by doing och fenomenografi & variationsteorin. Resultatet visar attsamtliga intervjuade pedagoger har en liknande syn på utomhusmatematiken. De anser attinlärningen gynnas genom utomhusmatematik, då eleverna får ett verklighetsbaserat lärandeoch får använda hela kroppen och alla sina sinnen. Pedagogerna arbetar regelbundet medutomhusmatematik och kunde ge många relevanta och konkreta exempel på hur de arbetarmed matematik utomhus. De nämnde till exempel fördelarna med att arbeta med matematiskabegrepp utomhus och talade om vikten av att använda sig av de material som finns i naturen.Elevresultatet blev dock väldigt splittrat mellan de två grupperna av elever. Ena gruppentyckte att man lärde sig matematik bättre utomhus och tyckte om att arbeta på det här sättetmedan den andra gruppen föredrog att arbeta läroboksbundet under matematiklektionerna.Båda grupperna hade dock en god metakognitiv förmåga och kunde visa på fördelarna medutomhusmatematik kopplat till sin egen inlärning. Dock underskattade båda elevgruppernalärarens motiv till att bedriva undervisning utomhus och trodde hon ville att de skulle fåspringa av sig. Vår slutsats av detta är att en bättre kommunikation mellan pedagoger ochelever om syftet med utomhusmatematiken skulle påverka elevernas inlärning ytterligare.Vidare är vår slutsats att utomhusmatematik är gynnsamt för elevers inlärning i kombinationmed läroboksbunden matematikundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)