Underhåll av privat förvaltade vägbroar i Y och Z -län

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: Patrik Wikström; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det finns i Västernorrland och Jämtland 392 olika privat förvaltade vägbroar som är berättigade till stadsbidrag. Det ligger ett mycket stort anskaffningsvärde i dessa vägbroar och det är väghållarnas ansvar att förvalta dem. Det finns många olika skador som drabbar broar beroende på brotyp och material samt vilken belastning de utsätts för. För en privat väghållare utan djupare kunskap kring olika nedbrytningsprocesser som angriper broarna kan det vara svårt att veta vilka åtgärder som behöver göras och framför allt att göra åtgärderna i rätt tid. Om förvaltningen inte fungerar så riskeras en långsiktigt betydligt dyrare förvaltning, en sämre transportkvalitet och bristande trafikantsäkerhet. Att skjuta upp bytet av ett läckande tätskikt kan innebära att hela brobanan måste repareras eller bytas några år senare. Då blir kostnaden för åtgärden mycket stor i förhållande till vad ett tätskiktsbyte tidigare hade kostat. Syftet med detta arbete är att skapa en uppfattning om förvaltningens beroende för hur stora kostnaderna blir och hur man kan hålla kostnaderna så låga som möjligt samtidigt som bron ska vara i ett godkänt skick. Vilka underhållsåtgärder som är viktiga att göra i rätt tid och vilka följder väghållaren annars ställs inför. I rapporten sammanställs en beräknad kostnad för reparation av skador på de 392 studerade broarna inom 10 år till 27,4 miljoner kronor. Den beräknade framtida kostnaden jämförs med kostnader för åtgärder som utförts på broarna sedan 2009 och fram till idag. Den kostnaden summeras till 16 miljoner kronor och då indikerar på en kraftigt ökande kostnad för underhållet av broarna. Den ökande kostnaden för underhållet kan bero på ett åldrande brobestånd då nästan två tredjedelar av broarna är byggda mellan åren 1947 och 1977, och att antalet nybyggda broar därefter avtagit. Den ökande kostnaden kan också bero på att underhållet varit bristande och nu får det konsekvensen med mer omfattande skador som blir kostsamma att reparera. Av detta arbete dras slutsatserna att kunskapen om brounderhåll hos privata broförvaltare ofta är bristfällig och därför utförs inte tillräckliga underhållsåtgärder. I kombination med ett åldrande brobestånd innebär detta fler skador och ett mer kostsamt underhåll som följd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)