"Man är ute och springer men man har fortfarande teknik" : ett utvecklingsarbete på fritidshemmet som kombinerar digitala verktyg med rörelse

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Utvecklingsarbetets syfte är att bidra till kunskap om hur det går att kombinera digitala verktyg med rörelse utifrån barns perspektiv samt utifrån ett barnperspektiv. Projektet genomfördes på ett fritidshem i södra Sverige. Arbetet riktade sig till de barn på fritidshemmet som gick i årskurs 3-5. I studien deltog 22 barn, både pojkar och flickor. Studien är uppbyggd utifrån Kemmis och McTaggarts modell för aktionsforskning som följer fem steg. Barnen arbetade med det digitala verktyget iPad samt tre tillhörande appar, vid tre olika aktiviteter: Turf, iMovie och Charader. Turf är en app där det går ut på att samla zoner och behålla dem så länge som möjligt. I appen iMovie skapas filmer och trailers. Charader är en app där man ska gestikulera de ord eller bilder som kommer upp på iPaden. Dessa tre appar med tillhörande aktiviteter kopplades sedan samman med mål från läroplanen som utvecklingsarbetet har utgått från. Kvantitativa och kvalitativa metoder har använts i studien och dokumentationsformer som film, foto, informella samtal, ljudinspelning, fältanteckningar samt videoblogg användes. Resultatet i studien visar att samtliga aktiviteter med iPaden som verktyg ledde till rörelse, samt kan användas ur ett barnperspektiv som såväl utifrån barns perspektiv. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)