Cookies & content : Engagerande marknadsföring av textila företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Det konstanta mediabrus som existerar i dagens samhälle har lett till att mycket marknadsföring ignoreras. Webb 2.0 har bidragit till att nya strategier inom marknadsföring finns tillgängliga och företag måste anpassa sin marknadsföring för att fortsätta generera befintliga och presumtiva konsumenter. Personaliserad marknadsföring där konsumenter väljer att interagera med företaget och dess marknadsföring har gett goda resultat, dock krävs ett förarbete av programvaror som samlar information om konsumenten för att denna typ av marknadsföring ska vara genomförbar. Görs det, finns möjlighet att skapa högkvalitativ och riktad marknadsföring som intresserar och engagerar konsumenten. Hur väl svenska företag i textil- och modebranschen praktiserar denna interaktiva och personaliserade marknadsföring, även kallad inbound marketing, är ännu inte fastställt av den forskning som finns att tillgå.   Genom denna kvalitativa studie där semistrukturerade intervjuer genomförts med företag inom textil- och modebranschen ges läsaren en tydligare bild av hur företag tillämpar inbound marketing. Hur strategin kan skapa interaktion och engagemang dem och konsumenterna emellan och vilket angreppsätt av inbound marketing som företagen anser vara mest lönsam. Det framkommer att företag i dagsläget befinner sig i ett skifte, där tidigare strategier ifrågasätts och där inbound marketing blir allt mer aktuell. Studien fastställer att företag går mot en allt mer intensivt personaliserad marknadsföringsstrategi med konsumenten i fokus, där en praktisering av nya strategier på nya kanaler används för att engagera konsumenten i större utsträckning. Gemensamt är att sökmotoroptimering, Facebook och digitala nyhetsbrev är viktiga aktiviteter för att utvinna goda resultat av sin digitala marknadsföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)