Vårdat språk i vården? : En multimodal analys ur ett genusperspektiv av broschyrer från 1177.se

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för språkstudier

Sammanfattning: I den här multimodala analysen som utgår från kritisk diskursanalys, undersöks fyra broschyrer från 1177.se ur ett genusperspektiv. Huvudsyftet med analysen är att undersöka hur kön framställs i informationsbroschyrer riktade till barn. För att även belysa andra komponenter för identitetsskapande utöver kön, anläggs ett intersektionellt perspektiv och då kön är kopplat till sexualitet undersöks därmed även heteronormativitet. Det görs genom att ta reda på hur kön markeras, hur karaktärerna i broschyren gestaltas och hur familjekonstellationer ser ut. Resultaten ger dels sken av ett jämlikt förhållande mellan könen då bägge könen i stora drag synliggörs lika mycket, men dels visar resultatet hur subtilt reproducerande av kön sker då broschyrerna speglar stereotypa föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt. Detta är särskilt tydligt vid analys av presuppositioner, då broschyrerna exempelvis förmedlar en bild av att sjuksköterskor är kvinnor och doktorer är män. Dessutom tyder analysen av presuppositioner på att flickor och pojkar särskiljs i sätt att agera och i inställning till sjukhusvistelsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)