Att introducera ord : En studie i hur man kan presentera svåra/nya begrepp i läromedel för årskurs fyra

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Författare: Johanna Lötjönen; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Elever i årskurs fyra har blivit sämre på att läsa faktatexter (PIRLS 2011 i Skolverket 2012). Mitt bakgrundsarbete syftade till att undersöka vad det skulle kunna bero på och resultatet tydde på att svåra/nya begrepp i framför allt geografi och biologi skulle kunna vara en bidragande faktor. Så mitt examensarbete kom att bli en studie i hur man kan presentera svåra/nya begrepp i ett läromedel för årskurs fyra. Jag har samarbetat med Natur & Kultur och har därför utgått ifrån och arbetat med läromedelsböckerna PULS SO-boken Grundbok och PULS Geografi Sverige Grundbok. Jag har använt mig av tre metoder och dessa är kvalitativ intervju, textanalys och litteraturstudier. I den kvalitativa intervjun pratade jag med en klasslärare i årskurs fyra och en specialpedagog. Det är framför allt resultatet av denna intervju samt de teorier jag hittade i mina litteraturstudier som ligger bakom det introduktionsuppslag som till slut blev min gestaltning. Det råder en stark enighet inom pedagogikforskningen om att man måste jobba med svåra/nya begrepp i klassrummet och att det är viktigt att diskutera dem före, under och efter läsningen. Syftet med min gestaltning är att den ska fungera som ett stöd för dessa diskussioner. Min slutsats är att en kombination av kontextskapande bilder och lättlästa ordförklaringar i ett introduktionsuppslag samt visuella signaler i brödtexten skulle kunna fungera som ett sådant stöd. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)