Motivation till entreprenörskap : Vad motiverar studenter till att bli entreprenörer

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Samhället i Sverige präglas av ett dynamiskt näringsliv, där små företag har identifierats som ett av de viktigaste bidragen till ekonomisk välfärd. Stort fokus riktas mot entreprenörskap, vilket har resulterat i att det har fått stort intresse i dagens samhälle. En grupp som utmärker sig att vilja starta eget är unga människor, även kallade generation Y. Studien fördjupar sig i svenska studenter och vad som motiverar dessa till att bli entreprenörer. Hur de motiveras sätts i kontrast till motivationsteorin Self Determination Theory samt teori kring generation Y och entreprenörer. Sju respondenter med profilen entreprenör som startat företag under studietiden och tillhör generation Y intervjuades. Materialet analyserades för att komma fram till studiens slutsatser. De huvudsakliga punkter som framkom var att respondenterna drivs av att skapa något eget, att pengar inte är det primära målet, att det de arbetar med ska bidra till personlig och professionell utveckling samt att uppgifterna måste vara roliga och intressanta. Resultaten som framkom kunde till stor del förklaras av de använda teorierna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)