Varför tacka nej till oadresserad direktreklam?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att identifiera de mest betydande anledningarna till att vissa hushåll väljer att tacka nej till ODR och att granska huruvida en negativ attityd till ODR påverkar attityden till annan reklam. Uppsatsen har en analytisk ansats som utgångspunkt. Metoden är kvalitativ, med insamling av primärdata genom öppna individuella intervjuer med femton hushåll som tackar nej till reklam. Sekundärdata har hämtats ur undersökningar och artiklar. Kognitiv behaviorism, reactance theory, exponeringsfrekvens, kommunikationsbrus, uses and gratifications research. I empiriavsnittet presenteras uppgiftslämnarnas generella uppfattning om reklam, attityd till ODR och huruvida en negativ attityd till ODR påverkar attityden till annan reklam. Även sekundärdata i form av en aktuell attitydundersökning som belyser svenska folkets attityder till olika slag av reklam presenteras i detta avsnitt. De faktorer som enligt vår undersökning påverkar hushållens ”nej tack” till ODR är, bristande intresse av innehåll, reklam-mängd, arbete med sortering, arbete med återvinning, reklamens miljöpåverkan, avsaknad av behov av reklamen, upplevd inbrottsrisk, upprepning av innehåll, strävan efter bibehållen valfrihet och upplevt resursslöseri. Vissa samband indikerar att en negativ attityd till ODR kan påverka attityder till annan reklam, men vi har inte funnit tydliga och otvivelaktiga belägg för detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)