”därför att instead of eftersom”. En studie om translanguaging i svenska som andraspråksundervisning för vuxna

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att undersöka huruvida translanguaging som pedagogiskt verktyg yttrar sig i undervisning i svenska som andraspråk inom vuxenutbildningen, samt att identifiera former och funktioner translanguaging yttrar sig som i den undersökta miljön. Studiedeltagare är 15 vuxna elever som läser svenska som andraspråk på grundläggande nivå och två lärare i svenska som andraspråk. Resultaten baseras på data som insamlats genom klassrumsobservationer, samtal med elever och lärare, samt ljudinspelningar och bilder. I datainsamlingsprocessen har Hymes (1972,1974) speech events tillämpats som stödverktyg. I dataanalysen har Garcias och Weis (2014), samt den övriga tidigare forskningens identifierade former och funktioner av translanguaging i undervisningen tillämpats som utgångspunkt. Resultaten från studien visar att både eleverna och lärarna transspråkar i undervisningen, även om i olika grad. Dock visar resultaten att translanguagings former och funktioner skiljer sig till viss del mellan lärarna och eleverna. Detta förklaras genom flerspråkighetens olika aspekter, behov och tolkningar av de styrdokumenten som tillämpas i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)