Skolan som arena för information kring missbruksproblematik för elever i årskurs åtta : en interventionsstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Sammanfattning: Bakgrund; I Sverige fanns år 2009, enligt Statens Folkhälsoinstitut (FHI) ca 385 000 barn med åtminstone en förälder som uppfyllde kraven för riskbruk eller missbruk av alkohol eller narkotika. Således fanns det uppskattningsvis fyra till fem elever i varje skolklass där barnen var under 18 år, som var drabbade. Syfte 1; Att undersöka hur elever i årskurs 8 såg på skolan som en           hälsofrämjande arena för att bredriva information om missbruk. Syfte 2; Att undersöka om en intervention med föreläsningar om   missbruksproblematik, samt information om hjälpinstanser för barn och ungdomar som växte upp i en missbruksmiljö kunde öka kunskapen hos eleverna inom dessa områden.  Metod: Målgruppen var två klasser i årskurs åtta på en högstadieskola i Halmstad, Sverige. För att besvara syftet gjordes en interventionsstudie som baserades på tidigare publicerat material inom området missbruk. Interventionen bestod av två likadana föreläsningar om missbruk för två olika klasser. Instrumenten som användes för att mäta kunskapsökningen hos eleverna, var två egenhändigt komponerade enkäter. Resultat: Resultatet kring elevernas syn på skolans roll som hälsofrämjande arena för att informera om missbruk visade att eleverna tyckte att skolan var en bra arena för att bedriva missbruksinformation på, helst av personal med erfarenhet inom området, och att mer information om missbruk behövdes i skolan. Kunskapsnivåerna hos eleverna presenterades i fyra olika kategorier: vad som kunde missbrukas, kunskap kring omfattningen av hur många barn och ungdomar som växte upp med missbrukande föräldrar, konsekvenser av detta samt vilka hjälpinstanser man kunde vända sig till om man som barn och ungdom växte upp i hem där missbruk förekom. Kunskapsläget ökade i samtliga kategorier. Implikation: Eftersom interventionen gav ett positivt resultat gällande kunskapsökningen kring missbruk i den undersökta skolan samt att utökad missbruksinformation i skolan efterfrågades av eleverna, finns goda möjligheter att överföra interventionen till andra skolor. En potentiell spridning av information om missbruk till andra arenor utöver skolan, såsom fritidsgårdar, var önskad av eleverna, och är således möjlig. Eleverna uttryckte även ett behov av att utveckla ett samarbete mellan skolan och hjälpinstanser som arbetar med missbruksfrågor, något som kan vara en viktig fråga för framtiden.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)