Sociala medier som marknadskommunikation : en studie av företags förändrade marknadskommunikation via Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi; Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning:

Syfte:

Användningen av internet växer snabbt och många väljer att spendera mycket av sin tid i den virtuella världen. Detta är anledningen till att vi föreställer att det är viktigt för företagen att överväga att använda Internet som ett redskap för att nå sina kunder. Idag är många företag som har erkänt detta och använder sig av internet marknadsföring för att kommunicera med existerande och eventuella kunder. Vårt syfte är att i samband med detta examensarbete undersöka och skaffa oss mer kunskap om sociala mediers påverkan i Felix och Fazer marknadsföring i synnerhet Facebook.

Metod:

Uppsatsen har en kvalitativ ansats som baseras huvudsakligen på litteraturstudie och brevenkät. Genom att använda kvalitativ metod, anser vi att beskrivning och utforskning av egenskaper underlättas. Studien kompletterar befintliga kunskaper och förståelse för tillämpningen av sociala medier i ett marknadsföringsperspektiv. Datainsamlingen har skett genom kvalitativa intervjuer och observationer. För att kunna genomföra intervjuerna vi skrev ner frågorna och sände dem till de personer som ska svara. Det vill säga att vi har använt oss av en brevenkät.

Resultat & slutsats:

Studien visar att Sociala medier som Facebook och Twitter har öppnat nya dörrar för företagen och är ett följsamt sätt att nå ut med information till en stor mängd läsare. Vi har konstaterat att för våra respondenter är kommunikation via Facebook en betydande del i företaget och vi anser att anledningen till det är för att deras mål uppnås med det de vill göra på Facebook. Båda företag kan informera kunder om nya produkter och tjänster samt kampanjer via Facebook.

Förslag till fortsattforskning:

Eftersom marknadsföring via Facebook är ett nytt fenomen, det betyder att det fortfarande finns många aspekter kvar att utforskas närmare när det gäller strategier, riktlinjer och modeller som företag kan anpassa till sina uppsatta mål. Därför vill vi rekommendera en fortsättning i kommande studier med fokus på utveckling av strategier och riktlinjer.

Uppsatsens bidrag:

Social media marknadsföring står för försök att använda sociala medier för att övertyga konsumenterna om att ett företag, produkter eller tjänster är värdefulla. Problemet med sociala medier marknadsföring ur ett affärsmässigt perspektiv är att det kan vara väldigt tidskrävande. Vi anser att marknadsföring i sociala medier handlar om att positionera ditt varumärke genom tvåvägskommunikation med konsumenter och kontakter. Det är inte en plats för reklam och marknadsföring i traditionell mening, däremot kan ses som en modernare plats för relationsmarknadsföring. Många företag bör vara beredda att avsätta tid och engagera medarbetare för att fullfölja respons och kontakter. Som i all marknadsföring är rätt form av kommunikation viktig för att lyckas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)