"Jag är livrädd att jag inte lärt mig": Förskollärarstudenters self-efficacy och känsla av att vara redo

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Amanda Karlsson; Emilia Karlsson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att synliggöra hur studenter uttrycker sina upplevelser och erfarenheter kring sin studiegång vid slutet av deras utbildning i relation till Albert Banduras teori om self-efficacy. Syftet tydliggörs genom följande frågeställningar:"Hur uttrycker förskollärarstudenter att utbildningen förbereder dem inför det kommande arbetslivet?""Vad uttrycker studenterna att de saknar?""Vilka faktorer lyfter studenterna fram, i fokusgrupper och i kursutvärderingar, som viktiga i deras utveckling i relation till self-efficacy?"Eftersom syftet varit att få ta del av studenternas upplevelser i relation till teorin om self-efficacy har en kvalitativ metod valts. Mer specifikt handlar det om fokusgrupper och granskning av kursrapporter från studenternas studiegång. Tillsammans med Banduras teori och tidigare forskning har eventuella förklaringar getts om vad som påverkar hur redo studenterna känner sig. Det som blev tydligt i resultatet, och som vi sedan diskuterar, var att studenterna behöver få egna och framförallt bra erfarenheter från utbildningen i det yrke de sedan ska vara verksamma i. Där blev det också tydligt hur andra människor under utbildningen kan påverka deras self-efficacy och därmed hur redo de känner sig. Framförallt rör det sig om de lärare och handledare studenterna möter. Vår tanke är att studien ska bidra med en inblick om studenternas upplevelser. Förhoppningsvis skapar det en medvetenhet hos de personer studenterna möter under sin utbildning, om vikten av att få bra erfarenheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)