En egen idé : En kvalitativ studie av elevers arbete med egna idéer i trä- och metallslöjden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik och didaktik

Författare: Julia Bolevin; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att försöka ta reda på vad arbetet med egna idéer i trä- och metallslöjden handlar om. Frågorna jag vill besvara utifrån det sociokulturella perspektivet är: Hur arbetar elever och lärare med det som kallas elevens egna idéer? Varifrån upplever elever att de får idéer? Metoden jag valt är intervjuer med elever i årskurs sju och nio som arbetar med egna idéer eftersom jag vill veta hur eleven resonerar angående deras egna idéer. Resultatet visar att eleverna i stor utsträckning utgår från ett föremål som de vill ta hem eller ge bort till någon i present, det motiverar eleven i sitt arbete. Det är i alla fall produkter som redan finns runt om oss, som de själva vill återskapa. Eleverna känner att de själva får bestämma över idéfasen men att de ändå gärna arbetar tillsammans med en kompis som bygger ett likadant föremål. Därför får många elever sina idéer tillsammans med eller från en kompis som gör en likadan produkt. Vissa elever utgår ifrån ett intresse, andra har gjort ett liknande slöjdarbete förut som de nu vill göra bättre.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)