”Då får man nästan hitta på en ursäkt” : En studie om förskollärares uppfattningar om lärplattan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

Sammanfattning: Idag växer barn upp med ny teknik som förändras och utvecklas, en utveckling som förskolans verksamhet enligt forskning inte kan undvika att vara en del av. Förskollärarens roll blir i detta betydelsefull för vilka möjligheter barnen erbjuds. Syftet med denna studie är att synliggöra förskollärares uppfattningar om digitala verktyg, med fokus på lärplattan. Våra frågeställningar är; Hur samtalar förskollärare om användandet av lärplattan i förskolan? Hur används lärplattan i verksamheten, utav både förskollärare och barn? Och hur påverkar förskollärares inställning till användandet av lärplattan? Empirin i denna studie har samlats in utifrån tre fokusgruppsintervjuer. Förskollärarnas uppfattningar har vi analyserat utifrån ett sociokulturellt ramverk tillsammans med de utvalda analysbegreppen; digital natives, digital immigrants, skyddande-, stöttande och vägledande lärmiljö.  Resultatet har visat på att förskollärares förhållningssätt till lärplattan påverkar hur den används i verksamheten. Vi har också funnit i resultatet att kompetens är beroende av tid och förskollärarens eget intresse. Förhållningssätt och kompetens är denna studies huvudteman. Resultatet påvisar också hur förskollärare uppfattar vårdnadshavares osagda åsikter och hur detta i sin tur påverkar användningen av lärplattan i förskolans verksamhet. I diskussionen har vi valt att fokusera på studiens två huvudteman eftersom syftet riktar sig till förskolan och förskollärare. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)