Sociala medier – trendigt idag, ute imorgon?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: I dagens individualistiska och tekniska samhälle finns en övertro till möjligheterna med sociala medier. I denna fallstudie av Skånetrafiken undersöks, analyseras och förstås resenärers behov av information vid kriser via Facebook utifrån ett kund-perspektiv. Vi undersöker därför vilka effekter det kan få för Skånetrafiken att be-finna sig på Facebook utan att helhjärtat vara där. Fallstudien bygger på kvalitativ metod och det empiriska materialet är insamlat via semistrukturerade intervjuer, netnografi och dokumentanalys. Dess teoretiska ramverk består huvudsakligen av institutionell teori och teorier om sociala medier samt kriskommunikation. Resul-taten visar på att organisationer bör tänka sig för innan de anammar trender som Facebook. Det behövs vidare analys av vad sociala medier kan tänkas tillföra or-ganisationen och hur sociala medier bör implementeras. Framgång uppnås inte enbart genom att hoppa på Facebooktåget. Det krävs resurser och engagemang från organisationen för att lyckas. Sociala medier, i det här fallet Facebook, ser vi som ett lämpligt verktyg för att kommunicera med sina intressenter vid en kris. Detta för att underlätta den stress som informationsbehovet ger upphov till vid en kris. Att tillgodose detta behov är ytterst viktigt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)