Social Return on Investment : ett verktyg för intern styrning och extern kommunikation: positiva och negativa aspekter

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Finansiella mått har traditionellt sett använts som indikator på värde. Behovet att inkludera fler dimensioner av värde har resulterat i verktyget Social Return on Investment (SROI), vilket uttrycker sociala och miljömässiga investeringar i monetära termer. SROI är under utveckling och det finns olika perspektiv på användningsområden. Syftet med uppsatsen är att undersöka positiva och negativa aspekter med SROI, relaterat till intern styrning samt extern kommunikation. Undersökningen utgjordes av tre metoder för datainsamling. Data inkluderade 13 vetenskapliga artiklar, nio svenska SROI-rapporter, samt två telefonintervjuer med utvalda experter. Resultatet kategoriserades och sammanställdes för textanalys. Studiens huvudsakliga upptäckter är att SROI möjliggör intern och extern kommunikation av en bred definition av värde, och att finansiärer efterfrågar och använder SROI-värdet för jämförelse trots problematik. Metoder för mätning av sociala och miljömässiga effekter efterfrågas. SROI är oavsett tolkning en möjlig väg för hur effektmätningar kan göras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)