People Integrated Marketing : en kundstyrd ledningsstrategi

Detta är en Magister-uppsats från Ekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Synen på kvalitetsutveckling har förändrats genom åren. Förr arbetade hantverkaren i en naturlig närhet till sin kund och kunde lätt anpassa varje produkt till de särskilda behov och önskemål som denne hade. Denna närhet försvann dock i och med att man byggde upp en storskalig industriell masstillverkning, där organisationen präglades av kontrolltänkande, specialisering och anonymitet. Utvecklingen har gått vidare och idag bygger de kvalitetsorienterade organisationerna på engagemang och motivation från personal, kunder och leverantörer. Tillsammans samverkar de för ständig förbättring av verksamhetens alla delar, vilket leder till resultatet att man får nöjdare kunder, medarbetare och partners samt ökad effektivitet. Syfte: Att söka finna ett samband mellan en kundmedvetenhet, som är spridd bland medarbetarna, och den tillfredsställelse som uppnås bland företagets kunder. Vi vill också ta reda på hur denna kundmedvetenhet skapas och upprätthålls. Resultat: Kundmedvetenhet hos de anställda gör att de är mer intresserade av att samla och föra vidare den värdefulla information de får i kontakten med kunder och andra. Kundmedvetenhet får också medarbetaren att göra sitt bästa för att tillfredsställa kunden vilket förhoppningsvis innebär att de gör sitt jobb så noggrant att produktens kvalitet motsvarar kundens förväntningar. Vi introducerar begreppet People Integrated Marketing som beskriver en kundstyrd ledningsstrategi där man strävar efter att öka kundtillfredsställelsen genom att skapa ett kundmedvetande hos alla medarbetare i företaget. För att man ska lyckas med PIM bör medarbetarna bland annat ha god information om de andra funktionerna inom organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)