Mindfulnessprogram för kompetensutveckling : Pedagogers upplevelser av förändring av kompetens två år efter ett mindfulnessprogram

Detta är en Magister-uppsats från Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Författare: Caroline Prising; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Mindfulness har används som fortbildning för pedagoger för att minska stress och ge verktyg för att förändra förhållningssätt beträffande sig själv och yrket.  Det finns många medicinska studier som pekar på fördelar med att öva sinnet med att vara närvarande i nuet, alltså att vara mindful. Mitt syfte är att undersöka om, hur och varför ett åtta veckors mindfulnessprogram designat för skolan upplevs kunna ha bidragit till kompetensutveckling. Den empiriska undersökningen bestod av en kvalitativ intervjustudie baserad på fyra pedagogers upplevelser av ett mindfulnessprogrammet de deltog i för cirka två år sedan. Undersökningens teoretiska utgångspunkt av mindfulnessprogrammet och pedagogernas motivation till att delta i det samt deras upplever två år senare är Moxnes elva inlärningsprinciper vilka han hävdar är nödvändiga för vuxnas lärande och för att individer skall kunna utvecklas. Resultatet av undersökningen visar att de berörda mindfulnessprogrammen svarar mot samtliga elva principer. Bland annat visade det sig betydelsefullt att mindfulnessinstruktörerna själva hade pedagogisk bakgrund, att pedagogerna deltog i programmet tillsammans med andra pedagoger från samma skola samt att det deltog frivilligt. Resultatet visar också att samtliga pedagoger upplever mindfulnessprogrammet som givande och tre pedagoger tycker sig uppleva betydelsefulla förändringar i deras förhållningssätt och som i sin tur bidragit till att bli bättre pedagoger. Bland annat genom att ha fått verktyg att vara mer mentalt närvarande i klassrummet vilket i sig bidragit till att de blivit mer lyhörda, mindre stressade och därmed kan uppmärksamma elevers individuella behov och agera utifrån det. De tre pedagoger som framhåller förändrat förhållningssätt uppger alla att de även, ett par år efter programmet, gör mindfulnessövningar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)