Professionalitet & Kläder. Intervjuer med lärare från tre olika skolor

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Syfte: Mitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur lärare upplever klädselns betydelse för hur man blir framgångsrik i sin yrkesroll. Om klädseln har betydelse, på vilket sätt bidrar den till lärares professionalitet? Bakgrund: Ord som professionell, kompetent och utvecklingsinriktad används flitigt i både media och marknadsföring. Inför anställningsintervjuer ges råd och direktiv för hur du ska skriva ditt CV, svara på intervjufrågor och hur du ska klä dig för att ge ett professionellt intryck. Estetisk kompetens är ett relativt nytt begrepp som introducerats som komplement till formell, social och emotionell kompetens och då framförallt inom handeln. Med estetisk kompetens avser man både förmågan att uttrycka sig och förmågan att hitta en stil som passar den egna personligheten och arbetsplatsen. Många företag har en uttalad dresskod och vissa professioner som t ex polis har uniform. Hur är förhållandet till dresskod inom skolans värld? Läraryrkets professionalisering är ett aktuellt ämne, kan kläder bli en bland andra framgångsfaktorer och bidra till lärares professionalisering? Friskolor har en annan organisationsform än kommunala skolor, vilket har medfört att läraryrket till viss del har förändrats och blivit mer företagsanpassat. I de företagsstrukturerade skolorna är lärarna en del av marknadsföringen, innebär detta att lärares klädsel får betydelse i konkurrensen om elever? Metod: Jag har använt mig av en kvalitativ metod, där datainsamlingen skett genom semistrukturerade intervjuer med lärare från tre skolor med olika organisationsform. När intervjuerna genomförts transkriberade jag dem till skrift och sammanställde sedan resultaten i fem terman som jag fann i analysarbetet. Som underlag för min teoribildning och analys har jag studerat litteratur om skolutveckling, kompetensbegrepp och lärares yrkesetik. Begreppen estetisk kompetens och dresskod finns inte beskrivet inom detta område, utan här har jag sökt information inom andra ämnesområden. Resultat: I resultatet av min studie kan jag se att klädseln på olika sätt kan bidra till lärares professionalitet. Mina resultat visar att begreppet "dresskod" inom skolans värld är lite tabubelagt och det viktigaste är att man har kännedom om vad som utgör "yrkeslivets basgarderob", d.v.s. att man är hel och ren, trivs i sina kläder och att de är bekväma. Studien visar på att respondenterna själva, trots många små separata händelser som innefattar klädsel inte direkt kopplar klädselns betydelse till hur man lyckas i yrkesrollen. Vidare framkommer att klädseln har betydelse för identitetsskapandet och de värderingar som uppstår på en arbetsplats. Studien visar att både auktoriteten och identiteten kan förstärkas av en uttalad dresskod. Mörk kostym och dräkt uppfattas, både generellt och av respondenterna, som en symbol för makt och kompetens. Däremot anser inte respondenterna att kostymen är en symbol för lärares professionalitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)