Lärarlegitimation och retorik. En retorisk analys av ”Legitimation och skärpta behörighetsregler” och sex remissvar

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: 2008 presenterades utredningen SOU 2008:52, ”Legitimation och skärpta behörighetsregler”. Avsikten var att komma tillrätta med problemet att så många lärare var obehöriga, vilket ansågs försämra kvalitén i skolan. Uppsatsens material består i utredningen samt sex relaterade remissvar. Syftet med uppsatsen var att söka svar på vilka argument utredningen använde, på vilket sätt de presenterades samt hur de bemöttes i remissvaren. För att uppnå detta användes verktyg för retorisk analys och, i remissvaren, ett språkligt perspektiv med fokus på värdeladdade ord. Resultatet var att utredningen till största del använde sig av hänvisningar till bl.a. andra utredningar, forskare och andra auktorisationssystem. Det visade sig även att remissinstanserna s.a.s. utgick från sig själva och sina syften. Detta manifesterades naturligt i språket, genom värdeladdade ord, samt i hur man hanterade utredningens argument.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)