Att lyckas med ständiga förbättringar: en checklista för teamledare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Idag befinner sig de flesta företag i en situation med ökad
internationalisering som har gett industrin drivkrafter till att ständigt
sträva efter att bli bättre. Företag och organisationer måste alltså
försöka hitta nya sätt att använda sina tillgångar mer effektivt. För att
hitta dessa sätt krävs att företag använder sig av medarbetarnas
kreativitet. Den överlägset största delen av de anställda är de utan
ledarbefattning, vilkas kreativa förmåga sällan tas vara på. Det är en stor
outnyttjad resurs hos många företag. För att lyckas med förbättringsarbetet
krävs att företagen utnyttjar denna resurs på ett optimalt sätt. C2
Management AB som är konsulter inom Ständiga förbättringar upplever att
många företag har svårt att komma igång med sitt förbättringsarbete och att
en orsak är att de anställdas närmsta ledare saknar kunskap om hur han/hon
ska arbeta för att utveckla gruppens förbättringsarbete.

Syftet med detta examensarbete är att ta reda på vilka framgångsfaktorerna
är för att motivera medarbetare att aktivt arbeta med Ständiga
förbättringar. Genom att finna aktiviteter som kan användas för att
uppfylla dessa framgångsfaktorer ska en checklista för teamledare skapas.
Denna checklista ska hjälpa teamledaren att komma igång och lyckas med
Ständiga förbättringar i sitt team.

Examensarbetet omfattar en litteraturstudie av åtta verk där
förbättringsarbete har studerats samt en multipel fallstudie där tre team
har intervjuats på olika företag. I dessa studier har huvudsakligen
framgångsfaktorer identifierats. De faktorer som identifierades i
litteraturstudien grupperades i sju områden utifrån vad de har som syfte
att uppnå: mål, resultat, uppmuntran och belöning, ledarskap, arbetssätt,
utbildning och värderingar. Intervjuerna i den multipla fallstudien
bekräftade de flesta framgångsfaktorerna från litteraturen och
kompletterade med ytterligare några faktorer.

I litteraturen och genom intervjuerna identifierades även konkreta
aktiviteter som kan användas för att uppfylla framgångsfaktorerna. Tio av
dessa valdes ut till en slutlig checklista som är utformad för att
underlätta en teamledares roll i förbättringsarbetet. De tio aktiviteterna
skall kunna utföras varje vecka och därmed skapa kontinuitet. Målet med
checklistan är att den ska uppfylla alla framgångsfaktorer och få fart på
arbetet med Ständiga förbättringar. Dessutom ämnar den vara en inspiration
och ett enkelt sätt att arbeta strukturerat med Ständiga förbättringar. Den
är konkret men skall även lämna utrymme för ett varierat innehåll så att
teamledaren kan anpassa checklistan till teamets preferenser och utveckling
i förbättringsarbetet.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)