Upplevelsen av stöd och matchning - ur ett deltagarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Enligt Statistiska centralbyrån var 349 000 personer arbetslösa i oktober, 2015. Arbetsförmedlingen vidtar olika åtgärder och en av dem är samarbeten med olika leverantörer. Arbetsförmedlingen köper således tjänster från leverantörerna. Tjänsten stöd och matchning påbörjades december, 2014. Arbetssökande som blir anvisade till tjänsten får bland annat stöd i sitt arbetssökande i form av ansökningshandlingar och intervjuteknik. Syftet med den här uppsatsen är att få ökad förståelse för hur deltagarna upplever stöd och matchning i förhållande till sin strävan att få jobb. Sju tematiserade intervjuer har genomförts, varav fyra med deltagare, en med arbetsförmedlare, en med handledare hos leverantören samt en med person som har ansvarsroll inom stöd och matchning på Arbetsförmedlingen. Uppsatsen har en fenomenologisk utgångspunkt där deltagarnas upplevelse ligger i fokus. Resultatet visar att likartade faktorer kan vara bakomliggande orsaker till deltagarnas upplevelser. Faktorerna är byråkrati, kommunikation och anställningsbarhet, vilka tas upp i teoriavsnittet samt analys- och diskussionskapitlet. Uppsatsen kan användas för fortsatt forskning inom stöd och matchning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)