Att få äga sin egen samling på förskolan : en fråga om demokrati

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Min vetenskapliga essä handlar om samlingen på förskolan och hur vi pedagoger förhåller oss kring den. Jag utgår från två samlingssituationer som jag varit delaktig i. I båda situationerna har antingen jag eller min kollega handlat ur ett vuxenperspektiv där barnen inte har fått så mycket inflytande. I essän ifrågasätter jag samlingens vara på förskolan och ställer mig frågan om huruvida vi ens behöver ha med den som daglig rutin. För att svara på detta undersöker jag samlingen ur ett historiskt perspektiv där jag lyfter fram Fröbel och hans teorier men även hur samlingen har sett ut från 50-talet och fram till 80-talet. Vidare skriver jag om vikten av att ha reflektion i arbetsgruppen för att kunna lyfta fram frågor som rör det pedagogiska arbetssättet, i detta fall samlingen. Min essä grundar sig på utbildningsteoretiska perspektiv, pedagogisk forskning och förskolans styrdokument. Detta har bidragit till att jag har haft möjligheten att på ett öppet sätt kunnat ta ett steg tillbaka för att reflekteraoch ifrågasätta mitt eget agerande både som subjekt och objekt. Jag har kunnat förstå och värdera det som framkommit i min undersökning på ett djupare plan när jag sett samlingen ur olika perspektiv. Min undersökning visar att vi måste hitta en balans kring barns delaktighet och pedagogernas flexibilitet för samlingens innehålloch struktur. För att hitta balansen måste vi se barnen som kompetenta individer med egna erfarenheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)