Relationsskapande tweets

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Författare: Robert Arnsmar; [2016]

Nyckelord: Social Sciences;

Sammanfattning: Ett nytt band eller artist måste idag ha en närvaro på sociala medier för att kunna sprida sitt varumärke. För att varumärket ska kunna växa måste även fanskaran växa, vilket kan ske genom att bygga en relation med sina följare. Denna uppsats undersöker hur Against the Current, som började med att ladda upp sin musik på YouTube, använder den sociala medieplattformen Twitter för att kommunicera med sina fans och nå nya målgrupper. Uppsatsen undersöker vilka strategier som har använts för att kommunicera med följarna och vilka följarna är, vilket uppfattas vara Digital Natives. Studien genomfördes genom en empirisk insamling efter en fullständig observation av samtliga tre bandmedlemmarnas Twitterkonton samt även bandets egna Twitterkonto. Därefter har det insamlade materialet analyserats genom en kvalitativ innehållsanalys med stöd utav teorier om varumärkeskommunikation på sociala medier, relationsmarknadsföring, Digital Natives och sociala relationer samt engagemang. Uppsatsens analys visar ett antal strategier gällande relationsskapande och engagemang, där bandet ställer frågor till följarna, delar deras inlägg och skapar enkäter för att uppmuntra Digital Natives till att bli mer engagerade och att skapa en personlig koppling till bandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)