Förtroende, mer än bara ett ord : - hur revisorer använder sig av olika faktorer i det första klientmötet

Detta är en Magister-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Bakgrund: Förtroende är en viktig förutsättning för att skapa goda relationer. Revisorns relation till klienten bygger även den på förtroende. Revisorer använder sig ofta inte av reklam för att marknadsföra sig utan använder sig av en mer diskret marknadsföring. Revisionspliktens avskaffande för mindre aktiebolag tillsammans med konkurrens från flera revisionsbyråer kan det leda till att revisorer tänker mer på hur de presenterar och framställer revisionsbyrån och sig själva för att göra byrån mer attraktiv för klienter. Det kan leda till ett ökat intresse att ta tillvara på det första klientmötet för att marknadsföra sig och göra ett gott första intryck. Syfte: Syftet med studien är att ta reda på vilka faktorer som revisorerna tycker är viktigt att revisorn besitter som får ansvara för det första klientmötet. Syftet är även att undersöka om det är viktigt att skapa förtroende i det första klientmötet och vilken typ av förtroende som revisorn i så fall vill förmedla till klienten.   Metod: Först gjordes en kvalitativ studie där vi genomförde sex intervjuer för att ge underlag till vår kvantitativa del av studien i form av en enkät. Enkäten skickades till alla godkända och auktoriserade revisorer som är medlemmar i FAR (3516 revisorer) och resulterade i svar från 403 respondenter. Resultat/Slutsatser: Studiens resultat visar att vem som får ansvara för det första klientmötet främst baseras på den kunskap revisorn besitter och revisorns personliga egenskaper. Studien visar även att det personliga förtroendet är i större fokus än att skapa förtroende för revisionssystemet i det första klientmötet. Storlek på stad revisorn arbetar i och revisorns byråtillhörighet visade sig ha en viss påverkan på revisorernas attityder kring de påståenden som ställts om våra faktorer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)