Aktiv design av internetbaserade självhjälpstjänster - gentemot spelberoende. Att påverka en individs förhållningssätt mot sitt spelande

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Den teknologiska utvecklingen har påverkat många olika områden. Något som genomgått stora förändringar i samband med detta är hasardspelandet. På grund av teknologin har tillgängligheten till spel aldrig varit större. Med hjälp av bland annat smarta telefoner, läsplattor och nätcasinon går det att spela i stort sett när som helst på dygnet oavsett var man befinner sig. Utvecklingen har bidragit till att fler människor fastnat i ett spelberoende, vilket även blivit ett allt större problem på senare tid. För att hjälpa människor som fastnat i ett spelberoende går det att använda sig av internetbaserade självhjälpstjänster. Hur man utformar dessa för att på bästa sätt ge stöd till användaren är därför något om är mycket viktigt. Vi använde oss av generella designprinciper som ett verktyg för att fastställa var man bör lägga störst fokus när man designar en internetbaserad självhjälpstjänst. En kvalitativ studie genomfördes med hjälp av ett företag som utvecklar en typ av internetbaserad självhjälpstjänst. Samtidigt samlades det in empiriskt data från en förening mot spelberoende. Vi kom fram till att det är viktigt att ge användaren möjlighet att göra ett aktivt val av hur mycket information som man väljer att ta del av. Att skapa valmöjligheter för användarna genom begränsningar är därför något man bör göra när man utvecklar framtida internetbaserade självhjälpstjänster.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)