Marknadsföringens roll i gymnasieskolan : Sett från två perspektiv; elever och ledning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka marknadsföringens roll i gymnasieskolor och hur den sedan uppfattas av skolmarknadens aktörer, samt att undersöka vilka marknadsföringstekniker som används idag. Denna uppsats har huvudsakligen undersökt fyra stycken olika gymnasieskolor belägna i Halmstad. Gymnasieskolornas ledning har analyserats med hjälp utav djupintervjuer, medan elevernas perspektiv har analyserats och samlats in via en online-baserad enkätundersökning. Den teoretiska utgångspunkten i uppsatsen har varit baserad på den svenska gymnasieskolans historia och dess förändringar, kopplat till olika typer av tekniker inom marknadsföring. I uppsatsen diskuteras det vidare att minskade elevkullar och ökad konkurrens på skolmarknaden ligger till grund för den ökande marknadsföringen i gymnasieskolan. Skolformsperspektivet av skolor har används som ett sidospår löpande genom uppsatsen, för att på så vis få ytterligare en vinkel på fenomenet. Markanta olikheter mellan skolformer har i denna uppsats inte kunnat påvisas. Uppsatsen har istället resulterat i en djupare förståelse för marknadsföringsnyttan utifrån de två valda perspektiven. Vissa uppfattningar om marknadsföringen stämde mellan eleverna och ledningen. En av uppfattningarna som stämde överens mellan elev och ledning var att marknadsföringstekniker som inspirerade till Word-Of-Mouth-effekter ansågs vara de mest effektiva marknadsföringsstrategierna. Vidare ansågs den interna marknadsföringen klart vara den bästa, däremot var den externa marknadsföringen den som i själva verket användes mest av skolorna. Enligt eleverna så spelade formen av gymnasieskolan roll i valet av gymnasieskola, men det var mer specifikt kvalitén på utbildningen som vägde allra tyngst vid ett gymnasieval.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)