Didaktiska val inom rörelse och fysisk aktivitet i förskolan : En intervjustudie med 7 stycken förskollärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Fysisk aktivitets viktiga roll på kroppsliga funktioner såväl fysiska som kognitiva har alltmer uppmärksammats under de senaste decennierna. Tidigare forskning visar att fysisk aktivitet inte enbart gynnar kroppen, hälsan och den motoriska utvecklingen, utan även bidrar till en ökad inlärning- och koncentrationsförmåga. Detta är en erkänd och etablerad slutsats som ett flertal forskare kommit fram till i sina undersökningar, vilket påvisas i vår tidigare forskning. Syftet med föreliggande studie är därför att undersöka de didaktiska val som förskollärare gör i samband med rörelseaktiviteter och i utformningen av förskolans miljö, vi har därmed fördjupat oss i hur och till vilket ändamål förskollärarna erbjuder barnen didaktiskt lärarledda rörelseaktiviteter och hur de ges möjlighet till fysisk aktivitet för att gynna både den motoriska och kognitiva utvecklingen. Vi har också fördjupat oss i om det finns någon didaktisk tanke kring miljöns utformning på förskolan ur ett rörelseperspektiv. Vi har i vår tidigare forskning således kommit fram till att det är i skolan och förskolans miljö som barnen erbjuds störst möjlighet till fysisk aktivitet och det är därför viktigt att pedagogerna erbjuder rörelse. Den metod vi har använt är intervju med förskollärare och genom dessa har vi tagit del av information som vi sedan analyserat. Analyserna har genomförts med hjälp av didaktiska grundbegrepp och vi har kommit fram till att det i vår studie förekommer olika förhållningssätt och arbetssätt hos förskollärarna. Inom förskolans verksamhet tenderar förskollärarna att göra medvetna men också omedvetna didaktiska val både inom de planerade lärarledda rörelseaktiviteterna men även inom miljöns utformning i förskolan. Studiens ändamål var inte att komma fram till en generell slutsats utan att få insikt i hur förskollärarna i vår studie arbetar för att möjliggöra, stimulera och tillgodose barns rörelsebehov och främja den motoriska och kognitiva utvecklingen utifrån förskolan och förskollärarnas didaktiska val gällande miljöns utformning och pedagogens lärarledda rörelseaktiviteter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)