Vill du ha en påse? : Hur en påse skapar ökad kundlojalitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Textilmarknaden blir allt mer utsatt för konkurrens. Företag måste idag vara duktiga på att erbjuda konsumenter något utöver det vanliga för att hålla sig kvar på marknaden. Det finns olika sätt för företag att konkurrera på och denna uppsats har som syfte att undersöka vilka egenskaper en påse skall ha för att ge kunden ett mervärde som därigenom kan bidra till ökad kundlojalitet. Fyra olika påsar från fyra olika företag har använts i uppsatsen och dessa är: Acne, Best of Brands, KappAhl och H&M. Intervjuer med kvinnor i åldrarna 20–30 år ligger till grund för resultatet. Resultatet av vår uppsats visar att påsen har en positiv inverkan på konsumenters attityder. Påsen bidrar till konsumenters helhetsintryck av butiken och respondenterna upplever sig som bättre kunder när de får en fin påse. Påsen ses som en statussymbol men också som ett marknadsföringsverktyg för varumärket. Solomons ABC-modell har använts för att skapa förståelse för hur olika attribut påverkar konsumentens köpbeteende. Vi skapade en illustration med de olika attributen på påsen vi valt att undersöka. Tillslut skapades en egen modell sammansatt av ABC-modellen och påsens attribut för att tydliggöra vad hos en påse som skapar en attityd hos konsumenten som kan leda till ökad kundlojalitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)