Se målet i backspegeln : En studie i storytelling på Volvo Personvagnar

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för samhällsvetenskap; Växjö universitet

Sammanfattning: I den här kandidatuppsatsen undersöks storytelling som kommunikationsform på Volvo Personvagnar. Studien presenterar organisationsberättelser som karaktäriserar företaget samt dess funktioner och betydelser. Vidare lyfter studien fram storytelling som verktyg för att påverka en publiks uppfattningar. Inspiration till ämnet inhämtas från nutida forskare och storytelling relateras till kommunikativa uttryck och meningsskapande. Studiens empiri består av intervjuer av anställda på Volvo samt pr-konsulter med inblick i företaget. Empirin innefattar även en semiotisk analys av reklamannonser. Målsättningen är att svara på studiens övergripande problem: Hur arbetar Volvo Personvagnar med storytelling som kommunikationsform för att skapa relationer med sina kunder? Resultatet av studien visar på hur man förhåller sig till storytelling på Volvo, vad man berättar om sig själv samt hur man vill påverka kundernas uppfattning av varumärket. Berättelserna som analyseras i studien beskriver volvoandan, volvokunden, företagsidentiteten och Volvos vilja att förändra varumärket. Vidare analyseras Ycc-projektet, ett initiativ där man aktivt arbetade för att skapa uppmärksamhet och påverka kundernas uppfattningar av varumärket. Slutligen sätts organisationsberättelserna i ett vidare perspektiv där deras trovärdighet och betydelse diskuteras. Studien argumenterar för vikten av att förvalta de värderingar som man tror på och som man vill att andra ska förknippa med organisationen. Vidare diskuteras den problematik som kan uppstå när man som Volvo vill förändra sitt varumärke.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)