Pedagogers uppfattningar om övergångar : - årskurs 6 till årskurs 7 för barn i behov av särskilt stöd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka pedagogers uppfattningar och erfarenheter av övergångarna som sker mellan årskurs 6 till årskurs 7 för barn i behov av särskilt stöd. Mer specificerat när det gäller övergångarna från en f- 6 skola till en 7 – 9 skola. Metoden som använts är kvalitativ och sex pedagoger har intervjuats genom semistrukturerade intervjuer. Resultatet har analyserats utifrån en tematisk analys. Vidare har resultatet belysts utifrån tidigare forskning och de specialpedagogiska perspektiven, det relationella perspektivet, det kritiska perspektivet, det kategoriska perspektivet, det kompensatoriska perspektivet och dilemma perspektivet.Studiens resultat visar att pedagogernas uppfattningar av övergångarna är beroende av huruvida pedagogen är avlämnande eller mottagande. Resultatet visar att det är olika hur eleverna och deras tidigare lärande överlämnas av de gamla pedagogerna och mottas av de nya. Resultatet visar också att pedagogerna dock på det stora hela överens om vilka faktorer som spelar störst roll vad det gäller övergångarna – organisationen av övergången, tiden och information. Analysen av studiens resultat visar att de avlämnande pedagogerna främst finns i ett relationellt perspektiv medan pedagogerna på mottagande skola låter ett kategoriskt perspektiv vara mer företrädande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)