Kartläggning av faktorer som kan minska antalet återinkopplingar i elnätet
Sammanfattning: Vattenfall Eldistribution AB distribuerar el till ca 900 000 kunder i Sverige. Det handlar om både privatkunder och företagskunder. Enheten Nätdrift vars driftcentral är placerad i Trollhättan har till uppgift att se till att elnätet är spänningssatt och att man skall minimera avbrottstiderna. Då dagens samhälle är allt mer beroende av störningsfri leverans av el är det viktigt att kartlägga faktorer som orsakar korta avbrott på nätet. Ett kort avbrott definieras som ett avbrott som varar allt från 100 millisekunder till 3 min. I myndigheternas föreskrifter finns inga krav angående hur frekvent korta avbrott får förekomma i elnätet, då dessa avbrott oftast är orsakade av åska och därmed omöjliga att förutse. Genom att åskan åstadkommer en nedbrytning av isolationshållfastheten i systemet kan en ljusbåge uppträda vilken drar med sig nätspänningen till jord. Ledningsskydden känner av förekommande felströmmar och löser ut. En konsekvens av detta är att ett kort avbrott av nätets driftspänning uppstår innan en återinkoppling kan ske och normal drift åter föreligger. Arbetet är avgränsat genom att det endast handlar om avbrott orsakade av åsköverspänningar samt endast spänningsnivåer över 1000V. Utifrån litteraturstudier som är gjorda på kurslitteratur, forskning samt Vattenfalls eget material i ämnet, har arbetet resulterat i ett antal olika återgärder som skulle kunna minska antalet korta avbrott i högspänningsnätet. Detta examensarbete förordar att arbetet med att identifiera och analysera bakomliggande orsaker och möjliga åtgärder för att kunna minska antalet återinkopplingar fortsätter. I en fortsatt fördjupad analys bör även ekonomiska aspekter vägas mot nyttan av åtgärderna för både kunder och nätbolag.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)