Andelsbaserad crowdfunding som finansieringskälla inom IT-sektorn - En kvalitativ studie om andelsbaserad crowfunding bland svenska småföretag inom IT-sektorn

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: David Jallow; Carl-johan Rudin; [2018-04-13]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Idag finns en bred samsyn kring småföretagens avgörande betydelse för sysselsättning, effektivitet, tillväxt, innovation och dynamiken i ekonomin. Att finansiera mindre bolags etablering och tillväxt är således en fråga av stor betydelse för ekonomins utveckling såväl som för vårt välstånd. Omfattande forskning visar att små IT-företag upplever särskilt stora svårigheter i sin kapitalanskaffning, trots att vi i Sverige är inne i en period med extremt expansiv penningpolitik och historiskt låga räntor. Med andra ord ter det sig alltså finnas ett finansieringsgap för den här kategorin av bolag. De begränsade möjligheterna för mindre företag att förlita sig på externa medel för att finansiera sina verksamheter har lett till en ökad efterfråga av alternativa finansieringsformer. Mot denna bakgrund så har fenomenet ”crowdfunding” under senare år vuxit fram som ett lovande komplement och/eller substitut till de mer traditionella finansieringsalternativen. Den här studien syftar till att utveckla en djupare förståelse för rollen som andelsbaserad crowdfunding tänkbart kan spela i överbryggandet av det upplevda finansieringsgapet bland små svenska IT-företag. Studien tar avstamp i små företags förutsättningar i traditionella kapitalanskaffningssammanhang, och utgår således från teorier som rör dessa. För att besvara syftet har en kvalitativ studie genomförts, där empiriskt material inhämtats från aktörer inom IT-branschen genom totalt sju semistrukturerade intervjuer. Studiens resultat bekräftar i mångt och mycket den bild av finansieringsgapet som beskrivs i den akademiska litteraturen. Resultatet visar att faktorer så som nisch, geografiskt läge, grad av mognad, och tjänst- eller produkttyp påverkar hur ett litet IT-företag upplever finansieringsgapet. Andelsbaserad crowdfunding bedöms kunna förbättra möjligheterna för dessa företag att tillgå kapital och således spela en roll i att fylla det upplevda finansieringsgapet. Finansieringsformen anses huvudsakligen ha en kompletterande funktion till traditionella finansieringsalternativ för bolag som befinner sig i en tidig fas i sin tillväxtcykel. Studien avslutas med att diskutera några av finansieringsformens tillkortakommanden. För att andelsbaserad crowdfunding ska nå sin fulla potential krävs på sikt att lagstiftning kommer på plats, detta för att reducera de osäkerheter som för tillfället omger finansieringsformen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)