Vad har barn rätt till och vad behöver de... egentligen? : En jämförande studie av barns livsvärldar inom förskole- och skolsammanhang i Sverige och Kambodja

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Denna jämförande, empiriska studie genomfördes under vårterminen 2017 och är skriven med inspiration av en hermeneutisk forskningsansats, en sociokulturell teoribildning samt ett normkritiskt och bildpolariserande arbetssätt. Syftet med vårt examensarbete var att, utifrån semistrukturerade intervjuer och bildanalyser av utbildningsmiljöer, undersöka möjlighetsskapande normer i barns livsvärldar inom förskole- och skolsammanhang samt att söka förståelse för hur vuxnas normer påverkar vilka möjligheter barn ges i den kontext som de befinner sig i. För att få en inblick i detta har vi intervjuat totalt tolv vuxna i Kambodja och i Sverige, sex stycken i respektive nation. Genom att utföra bildanalyser och att undersöka hur respondenterna definierar vad barn behöver och har rätt till i förskole- och skolsammanhang har vi fått syn på normer som påverkar vilka möjligheter barnen har och får. Vårt resultat visar att vuxnas attityder skiljer sig mycket åt i fråga om vad barn har rätt till i förskole- och skolsammanhang beroende på vilken nation de tillhör. I Kambodja poängterade respondenterna rätten till skola, utan att definiera vad den bör innehålla. I Sverige uttryckte respondenterna istället att barn har så många rättigheter i förskolan att frågan var för omfattande att kunna svara på. Även i fråga om barns behov skiljer sig svaren åt. Där uttryckte respondenterna i Kambodja att det är kärlek och hopp som barn behöver. I Sverige kom frågan istället att handla om materiella ting och barns behov av att få göra sin röst hörd.  I diskussionen problematiserar vi de olika kontexternas normativa innehåll och hur det går att förstå dessa två socioekonomiska motpoler utifrån sina specifika förutsättningar. Respondenternas tankar har fått oss att ställa frågan: vad har barn rätt till och vad behöver de, egentligen?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)