Begreppen förändring och förändringshastighet : En studie av svenska gymnasieelevers förståelse och kunskaper

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Året 2011 genomfördes en enkät om begreppen förändring och förändringshastighet på fem gymnasieskolor i Sverige. Samma år infördes rubriken "samband och förändring" under det centrala innehållet i kursplanen i, matematik, Gy11, bland annat inspirerat av PISA:s ramverk (Skolverket, 2011), och många begrepp och moment har flyttats under den här rubriken. Enkäten bestod av 21 frågor och genomfördes av 109 elever i årskurs 2 på två program (naturvetenskap och teknik). Denna var en översättning av ett test som används i ett projekt i USA. Projektet i USA undersökte inverkan av en modellbaserad matematikkurs som del av en sommarskola på studenternas resultat på deras första matematikkurs på högskolan. Enkäten har tidigare använts i tre år som pre-test och post-test på sommarskolan i USA. Resultatet från enkäterna i post-test och från första matematikkursen på högskolan visar en anmärkningsvärd utveckling för studenter som har deltagit på den modellbaserade kursen i matematik. Uppgifterna på enkäten täcker de fyra områdena och kategorierna: algebraiska formler (5 uppgifter), grafiska tolkningar (8 uppgifter), symboliska tolkningar (4 uppgifter) och kontextuella tolkningar (4 uppgifter). I uppsatsen genomförs och redovisas för en första preliminär analys av det hittills obearbetade datamaterialet. Fokus i uppsatsen är att kartlägga vad svenska gymnasieelever kan om begreppet föränderingshastighet och medelförändring, samt för att undersöka underliggande orsaker till missuppfattningar om begreppet förändringshastighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)