"Att kunna hälsa" En litteraturstudie om elever inom idrott och hälsas förståelse av hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Matilda Stensson; Sandra Boström; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: En debatt i media om ungdomar och deras hälsa har ständigt ägt rum, där skolan och framförallt ämnet idrott och hälsa har haft en viktig del i att få eleverna att reflektera kring vad en hälsosam livsstil innebär.Läroplanen 2011 formulerade hälsobegreppet utifrån ettholistiskt synsätt, där även elevers förståelse borde spegla detta synsätt. Syftet med litteraturstudien blev därför att sammanställa elevers syn på hälsa inom ämnet idrott och hälsa, samt deras förståelse av begreppet. Sökningar av litteraturen har gjorts i databaserna ERIC, som har en pedagogisk inriktning, samt SportDiscus som har en idrottsvetenskapliga inriktning. Resultatet av litteraturstudien visade att enbart minoriteten av eleverna hade en god förståelse för att hälsa innefattar olika aspekter och att de hade svårt att applicera förståelsen i sitt vardagliga liv. Med de olika aspekterna av hälsa syftar vi på fysisk, psykologisk, emotionell, social och andlig som alla påverkar hälsotillståndet. I resultatet var det tydligt hur majoriteten av undervisningen enligt elever läggs på fysisk aktivitet och rörelse. Fysisk hälsa är den del av hälsa elever hade bäst förståelse för. Eleverna saknade kopplingar mellan kost, skador, ergonomi och rörelse samt hur det påverkade dem då och senare i livet. Den fysiska hälsan dominerade undervisningen men eleverna önskade även lära sig mer om andra aspekterna av hälsa. För lärare är det högst relevant att få en förståelse av vad eleverna förstår av hälsa. Elevernas inlärningsintressen i ämnet är även nödvändigt attlärare vet för att tillgodose deras behov av lärande. Därför behövs det mer forskning inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)