Music and Emotions: a philosophical analysis

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Praktisk filosofi

Författare: Behrang Mohammadi; [2014]

Nyckelord: Music; Emotions; Philosophy; Philosophy and Religion;

Sammanfattning: Jag har i min uppsats presenterat Kivys contour-teori, samt bemött Jennifer Robinsons kritik av denna och visat att Robinsons kritik inte fäller Kivys teori. Jag har samtidigt själv vänt kritik mot contour-teorin. Jag har sedan tagit ställning för Zangwills (och Hanslicks) synsätt kring hur relationen mellan musik och känslor fungerar, vilka säger att en sådan relation inte finns. När vi säger att en låt är glad, sorgsen och så vidare, är detta endast metaforiskt. Med andra ord finns det inga sådana emotiva egenskaper hos musiken, inte heller finns det några sådana uttryck i musiken som Kivy antyder. Jag har även påpekat att om man kombinerar Robinsons kritik med Zangwills syn på musik och känslor så kan man fälla Kivys teori, och jag har argumenterat mot Kivys uppställning av Hanslicks synsätt, samt problematiserat Kivys egna uppställning av sitt argument. Ytterligare har jag tagit upp hur Kivys teori kan ses som trivial då hans förklaring på varför just känslouttryck är essentiellt för musik kan appliceras på väldigt många andra metaforiska uttryckssätt som vi använder när vi beskriver musik. Jag har slutligen presenterat en teori som kan visa hur vi kan uppleva känslor i samband med musik. Denna teori som kallas för ”Association genom idéer” har jag plockat ur Peter Kivys The Corded Shell, och jag har även visat att Kivys egna teori går att ställa in under denna, samt att associations-teorin inte motbevisar min ställning att Zangwill har rätt i sitt påstående kring musik och känslor. Jag har även visat att det inte är så stor skillnad mellan Sankt Bernards-hundar, korvar och musik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)