Arbestmotivation ur ett chefs- och medarbetarperspektiv : En studie av Handelsbanken

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper; Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning:

Syfte med denna studie var att undersöka arbetsmotivation ur ett chefs- och medarbetarperspektiv i en av Sveriges storbanker. Till följd av den tekniska utvecklingen och ökade konkurrensen från omvärlden har arbetsförhållandena för de anställda på Sveriges arbetsmarknad förändrats. Färre medarbetare känner sig motiverade i sitt arbete på grund av det allt hårdare arbetsklimatet. En kvalitativ studie genomfördes på Svenska Handelsbanken. Totalt genomfördes 12 kvalitativa intervjuer med chefer och medarbetare på två kundkontor i Stockholmsområdet och på Handelsbankens huvudkontor. Med hjälp av Frederick Herzbergs tvåfaktorteori, Vrooms förväntansteori och målsättningsteorin har medarbetarnas och chefernas syn på motivation tolkats. Den insamlade empirin visar att de motivationsfaktorer som har en betydande inverkan på motivationen enligt medarbetarna är chefens roll, eget ansvar, en trivsam arbetsmiljö och gemenskap samt lön. Motivationsarbetet går enligt cheferna bland annat ut på att vara närvarande och uppmärksamma sina medarbetare genom att ge feedback och beröm. Det är även viktigt att chefen sätter upp tydliga riktlinjer och mål utan att styra arbetet för mycket för att skapa rätt förutsättningar för medarbetarna. Genom organisationens decentraliserade organisations- och beslutsuppbyggnad får medarbetarna mer ansvar, tillit och förtroende från organisationen vilket har en positiv påverkan motivationen. Det gick slutligen att se att det finns en överensstämmelse mellan medarbetarna, cheferna och organisationens syn på motivationen i arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)