Motivation i startupföretag : En kvalitativ studie på hur VD:n i ett startupföretag ser på motivation utifrån Self Determination Theory

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: Det råder idag ett affärsklimat som ständigt förändras där entreprenörskap och innovation är viktiga ingredienser i ett samhällsekonomiskt utvecklingsperspektiv. Varje är startas många företag med ambition att växa till större väletablerade företag på längre sikt, men många nystartade företag har också svårt att överleva. Startupföretaget, det nystartade företaget med tillväxtambitioner, är därmed intressant att studera där den stora graden misslyckanden kan ses som ett samhällsekonomiskt problem genom minskad sysselsättning. En kritisk faktor för företagets överlevnad är förmågan att leda och motivera företagets anställda, som många anser vara en av startupföretagets absolut viktigaste resurser. För att till fullo kunna ta tillvara på företagets mänskliga resurser finns en syn på att VD:n för nystartade företag till viss del bör avstå från sin formella makt för att ge utrymme till medarbetarnas självständighet. Genom att främja de anställdas självständighet främjas även en intern motivation hos de anställda där ett högre intresse i uppgiften skapas och ett kreativare och uthålligare beteende genereras. Self-Determination Theory har setts som ett bra verktyg för att vägleda forskning och praktik inom motivation i företag, men som dock haft en begränsad användning för forskning utifrån ett startupföretags perspektiv. Med utgångspunkt i en översättning av företagets mål till ett för individen personligt värde, skapar Self-Determination Theory ett analytiskt verktyg för ett ökat intresse i beteenden för företagets måluppfyllelse. Utifrån VD:ns behov att i startupföretag ge rum för medarbetarnas självständighet, är syftet med studien att skapa en bättre förståelse för hur VD:n i ett startupföretag ser på motivation analyserat utifrån Self Determination Theory. Studien bygger på en kvalitativ forskningsstrategi och en multipel fallstudiedesign där datainsamlingen består av sju semi-strukturerade telefonintervjuer med VD:ar på startupföretag. Urvalet till intervjuerna har gjorts utifrån de 26 statligt finansierade inkubatorerna i programmet BIG Sweden, och de företag som är eller har varit kopplade till dessa inkubatorer. Studien identifierar delaktighet som en enligt VD:arna motivationsdrivande faktor inom startupföretag. Det ansågs att en delaktighet i beslut i VD:arnas ögon var av betydande roll för de anställdas motivation, kopplat till framförallt individens självständighetsbehov och samhörighetsbehov. Intervjupersonerna såg framförallt en betydande roll i anställdas delaktighet i företagets mål och visioner samt för att främja en teamkänsla i företaget. SDT beskriver samhörighetsbehovet som en kontext som gör den interna motivationen mer trolig att blomstra, genom att skapa en miljö som främjar individens behov att få känna sig kompetent och självständighet. En reflektion och diskussion förs över VD:arnas syn på hur individens grundläggande behov förhåller sig till varandra på ett sätt som skiljer sig från det presenterat av Deci och Ryan, där samhörighetsbehov enligt VD:arnas syn fyller en viktigare funktion än att enbart ligga i bakgrunden för individens övriga behov, som SDT beskriver behovets funktion. Rekommendationer ges för vidare forskning inom området att ta an där vår studie slutar där vi anser att motivationsforskning inom startupföretag har möjlighet att utvecklas . 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)