'Alternativ fakta - En netnografisk flerfallsstudie om newsjacking på den svenska marknaden.

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Teknik och samhälle

Sammanfattning: De sociala mediernas popularitet, framfart och ökande affärsbetydelse för företagen innebär nya möjligheter inom marknadsföring och kundrelationer. Newsjacking är ett begrepp som syftar till att utnyttja aktuella nyheter och stora händelser för att generera engagemang på de egna sociala medier kanalerna. Fenomenet är relativt outforskat där tidigare forskare främst fokuserat på den amerikanska marknaden. Ingen forskning kring huruvida metoden kan möjliggöra för kunddialog har påträffats. Studien syftar till att undersöka hur publiceringar med newsjacking kan påverka företags möjligheter till kundkommunikation på Facebook. Studien syftar även till att klargöra hur unga vuxna, 18-25 år, uppfattar denna typ av inlägg. En webbenkät där newsjacking ställts mot mer traditionella inlägg har genomförts och genererade 56 svar. Även en netnografisk undersökning, vilken innebar en granskning av 1108 Facebook-kommentarer samt företagens respons på dessa, utfördes. Det empiriska resultatet kategoriserades och ställdes mot uppsatsens teoretiska ramverk. Slutsatser som dras är att unga vuxna har en relativt neutral inställning gentemot newsjackinginlägg. Gällande möjlighet till kommunikation ses denna som begränsad då inläggen inte uppmuntrar till dialog. Spridningsmöjligheterna ses desto större men val av händelse/nyhet i förhållande till målgruppen ses som mycket avgörande gällande framgången.En slutsats som dras är att newsjacking i kombination med en uppmuntrande text möjligen kan komma att bli ett vinnande koncept och presenteras som en möjlig vidareutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)