Digital kompetens på Komvux Lärares upplevelser av digital kompetens i undervisningen

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Denna magisteruppsats sätter fokus på digital kompetens inom vuxenutbildning. Genom en kvalitativ intervjustudie har lärares upplevelser av digitala kompetens i undervisningen undersökts. Sju lärare som undervisar på gymnasial nivå på Komvux i Lund har svarat på frågor utifrån en intervjuguide. Därefter har en tematisk analys genomförts och resultatet sammanfattats. I resultatet beskriver lärarna olika faktorer som kan påverka hur man förhåller sig till digital kompetens i undervisningssituationen. Det framkommer tydligt att heterogeniteten i elevgrupper på Komvux i Lund och bristen på tillgång till digital utrustning ger sämre förutsättningar att utveckla den digitala kompetens som behövs för att nå upp till de mål som finns i styrdokumenten för vuxenutbildningen när det gäller digital kompetens. Dessutom påverkar lärarnas digitala kompetens och syn på detta begrepp undervisingssituationen och då även elevernas digitala kompetens. Den nationella ITstrategin publicerades under studiens genomförande och dess påverkan på utvecklingen av digital kompetens på Komvux har också diskuterats med de intervjuade lärarna. De visioner och åtgärder som Skolverket anser ska genomföras inom vuxenutbildningen stämmer väl överens med lärarnas upplevelser av vad som behövs göras för att ge bättre förutsättningar för en likvärdig utbildning inom alla skolformer i Sverige.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)