Rea på börsintroduktioner? : En kvantitativ undersökning om underprissättning på Aktietorget och First North, utifrån företagets perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Studien genomfördes med syftet att undersöka varför företag tenderar att vara nöjda med sin börsintroduktion trots att den varit underprissatt, vilket bidrar till flertalet negativa konsekvenser. Studien undersöker om underprissättningen kan bero på brist av värderingskompetens eller om företagen själva har incitament till att underprissätta sin börsintroduktion och har tagit hänsyn till handelsplatserna Aktietorget och First North under åren 2013 – 2015. Studien baseras på en kvantitativ metod och har genomförts med inhämtning av sekundärdata samt en enkätundersökning för att undersöka hur företagen resonerar inför en börsintroduktion. Enkätfrågorna har kopplats till befintlig teori samt övriga variabler som torde vara viktiga för företagen inför en börsintroduktion och har sedan analyserats med hjälp av uni-, bi- och multivariat analys. Slutsatsen är att den viktigaste variabeln för ett företag som står inför en börsintroduktion på Aktietorget eller First North är att säkerställa en fulltecknad emission. För att lyckas med det påvisar analysen att företag kan ha incitament till att underprissätta sin egen börsintroduktion. Vidare påvisar analysen att företagen inte strävar efter studiens nämnda incitamentsteorier i någon stor grad och att något signifikant samband mellan teorivariabler och initial avkastning inte finns för studiens respondenter. Författarna tolkar därför incitamentsteorierna som positiva sidoeffekter av att en underprissättning sker och inte som något företagen eftersträvar i första hand vid en börsintroduktion på Aktietorget och First North.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)