Har idrottsungdomar bättre fysisk självuppfattning? : En jämförelse mellan nationell idrottsutbildning och samhällsvetenskapligt program

Detta är en Kandidat-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med den här studien var att undersöka fysisk självuppfattning hos elever från en nationell idrottsutbildning (NIU) och ett samhällsvetenskapligt program, med inriktningen beteendevetenskap (SABET). Studien har utgått från följande frågeställningar: Hur ser den fysiska självuppfattningen ut hos elever från en NIU och ett SABET? Hur ser sambandet ut mellan total fysisk självuppfattning samt dess olika undergrupper hos elever från en NIU och ett SABET? Hur ser den fysiska självuppfattningen ut hos elever från en NIU i jämförelse med eleverna från ett SABET? Metod Studien var en kvantitativ tvärsnittsstudie. Med enkäten: Sådan är jag!© - Ungdom mättes upplevd fysisk självuppfattningen, vilken består av sex undergrupper. Totalt deltog 37 gymnasieelever från en mellanstor stad i Mellansverige från årskurs 2 och 3: 23 elever från SABET och 14 elever från NIU. För att mäta samband användes Spearman’s rho korrelation och för den jämförandeanalysen användes Mann-Whitney U test. Resultat Eleverna (NIU och SABET) hade en varierande poäng på total fysisk självuppfattning och undergruppen med högst median för tjejer var global självkänsla och för killar var det idrottslig förmåga. Majoriteten av korrelationerna mellan de sex undergrupperna var starka vilket även samtliga korrelationer mellan de sex undergrupperna och total fysisk självuppfattning var. Inga signifikanta skillnader mellan programmen kunde ses för de sex undergrupperna samt total fysisk självuppfattning förutom för fysisk självkänsla, där NIU hade ett högre medianvärde. Slutsats Det verkar som om fysisk aktivitet har en positiv påverkan på den fysiska självuppfattningen, framförallt gällande den fysiska självkänslan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)