Kartläggning av gymnasieungdomars aktivitetsmönster, upplevda hälsa och stress

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Bakgrund: Den psykiska ohälsan hos ungdomar har ökat de senaste åren. Studier har visat att en individs aktivitetsmönster kan påverka hälsan antingen positivt eller negativt. Skolan är en viktig arena där arbetsterapeuter kan bidra med sin unika kunskap kring individ, aktivitet och miljö. Syfte: Syftet med studien var att kartlägga gymnasieelevers aktivitetsmönster, upplevda hälsa och stress samt vad som påverkar dessa faktorer. Metod: Studien är en enkätstudie. Totalt deltog 46 personer från teoretiska gymnasieprogram. Data analyserades deskriptivt med SPSS och de öppna svarsalternativen analyserade kvalitativt. Resultat: Ungefär en fjärdedel av deltagarna upplevde en ”sämre hälsa”. Ungdomarna spenderade mest tid på sömn och minst tid på lek. Deltagarna som skattade ”sämre hälsa”, använde mer tid till produktivitet och mindre till lek än deltagarna som skattade ”bättre hälsa”. Den vanligaste orsaken till stress var ”skola/läxor” och den vanligaste strategin för att hantera stressen var ”planering”. Slutsats: Studien visade att stress förekom hos gymnasieungdomar. Deltagarna som skattade ”sämre hälsa”, använde mer tid på produktivitet och mindre tid på lek än deltagarna som skattade ”bättre hälsa”. En slutsats är att det är viktigt att ge ungdomarna stöd och strategier för att öka sin medvetenhet om lekens betydelse och aktivitetsmönstrets påverkan på hälsan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)