- Om någon inte är modig… - … så är han kass. Förskolebarns och skolbarns förmåga att mobilisera adjektivantonymer

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Syfte För att pröva en teori om lexikal semantisk organisation studerades barns förmåga till mobilisering av motsatsord (antonymer). Denna förmåga relaterades till fonologiskt korttidsminne, språkförståelse och grammatisk produktion. Syftet var också att undersöka etableringsordningen för motsatsord samt betydelsen av ledtrådar. Studien kommer bidra till fördjupad kunskap om lexikal semantisk utveckling. Metod I studien deltog 51 barn, 20 förskolebarn och 31 skolbarn. Förmågan till motsatsordsmobilisering undersöktes i en styrd uppgift och i en friare uppgift. Även barnens förmåga till nonordsrepetition, språkförståelse och grammatisk produktion undersöktes. Resultat Resultaten visade att skolbarn presterade bättre på motsatsordsmobilisering och att det var mer sannolikt att kunna båda eller inget av orden i jämförelse med ett ord i motsatsordsparen. Fonologiskt korttidsminne och språkförståelse men inte grammatik hade ett samband med motsatsordsmobilisering för hela urvalet. Ingen grupp hade hjälp av ledtrådar i form av ett substantiv tillsammans med adjektivet. Slutsatser Föreliggande studie visade att ålder har stor påverkan på motsatsordsmobilisering då skolbarnen i större utsträckning kunde producera båda orden i antonymparen. Däremot är det svårt att fastställa vad sambandet beror på, om den påverkande faktorn är åldersrelaterad eller formell undervisning. Vi fann även att vissa motsatspar etableras senare än andra. Resultaten bekräftar den undersökta teorins hypoteser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)