Motiv till produktplacering i svensk media : -hur ser framtiden ut?

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Sandra Smedhäll; Jonas Wernqvist; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Många har tröttnat på traditionell reklam och utvecklingen går mot att finna nya sätt att marknadsföra produkter och varumärken. Produktplacering möjliggör detta genom att väva in produkter som en del av handlingen i vanliga filmer och TVserier. Syftet med denna uppsats är att undersöka det relativt nya fenomenet produktplacering, hur det används idag och hur det kommer att förändras i framtiden. Några av de slutsatser vi dragit är att produktplacering ses som ett nytt och ytterligare sätt att synas på. TV och film har stor potential att på kort tid öka varumärkeskännedomen för en produkt samtidigt som man får en snabb geografisk spridning genom medierna. Från svenska film och TV-producenters sida är finansiering det största motivet. Produktplacering fungerar som ett komplement till annan marknadsföring, om än i olika skalor på olika företag. Vi ser stor potential för produktplacering i svensk media. Främst i TV tror vi att reklamformen kommer att spela en ny och till och med avgörande roll för vilka program vi i framtiden kommer att få se.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)