Anknytning i förskolan : Åtta pedagogers arbete att skapa trygga barn i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Författare: Jenny Kristiansson; [2018]

Nyckelord: Anknytning; Förskola; Trygghet; Toddlare;

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur några förskollärare och barnskötare i förskolan arbetar med att etablera en anknytningsrelation med barnen. Vidare vilka olika aspekter som kan påverka anknytningen samt vilken eventuell påverkan en trygg respektive otrygg anknytning kan ha för pedagogernas arbete med de strävansmål som skrivs fram i förskolans läroplan. Åtta pedagoger har deltagit i studien och metoden som har använts är semistrukturerade intervjuer som har genomförts vid personliga möten samt intervjuer via mail. Pedagogerna har beskrivit hur de arbetar med att etablera en anknytningsrelation med barnen på förskolan. Studiens resultat visar att detta arbete börjar redan vid inskolning och att föräldrarnas inställning till verksamheten och personalen har en betydande roll. Den trygghet som barnet känner för verksamheten och personalen grundar sig i hur väl anknytningsrelationen har blivit etablerad mellan barnet och förskolans personal. Studien har visat att ett barns lärande och förmåga att våga leka hämmas om det inte finns en sekundär anknytningsperson till barnet. Den trygghet som anknytningen medför har en avgörande roll för barnets möjligheter att leka och lära när barnet befinner sig på förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)